قیمت اجرای هاردملات

قیمت اجرای هاردملات :

کفپوش هاردملات به دلیل کیفیت بالا و ضد سایش بودن امروزه یکی از بهترین کفپوش شناخته شده است که می تواند   جایگزین  هر کفپوش باشد .کفپوش هاردملات به دلیل هزینه پایین اجرا نسبت به کفپوش های دیگر باعث شده است که یکی از رایج ترین کفپوش های مورد استفاده قرار گرفته است البته این را هم باید بدانید که قیمت اجرای هاردملات بسته به موقعیت کفپوش تغییر می کند یعنی اگر کفپوش شما بتنی و عاری از هر گونه پستی و بلندی باشد دیگر نیازی به مگریزی ندارد که این خود باعث کم شدن  5000 تومان در هر متر مربع از قیمت اجرای هاردملات

و همچنین اگر از الیاف فورتا به عنوان متریال جای گزین آلماتور بندی استفاده شود به دلیل حذف خرید میلگرد و حذف اجرای میلگرد و جای گزین کردن متریال الیاف فورتا این خود باعث کم شدن قیمت اجرای هاردملات می شود.

و دلیل دیگر تغییر قیمت اجرای هاردملات متراژ پروژه می باشد یعنی هر چه متراژ پروژه بالا باشد قیمت اجرای هاردملات در هر متر مربع کمتر از زمانی است که متراژ پروژه کم است.

وجود زمان هم تعیین کننده قیمت اجرای هاردملات است یعنی اگر الان شما کفپوش هاردملات را اجرا کنید شاید کمتر از زمانی شود که شما بعد ها کفپوش هاردملات را اجرا کنید به همین دلیل است که هیچ شرکتی لیست قیمت اجرای کفپوش را نمی دهد چون نسبت به زمان قیمت کفپوش تغییر می کند.

قیمتی که برای اجرای هاردملات در نظر گرفته شده است با توجه به مقاومت بالا در برابر سایش و مقاوم در برابر حرارت مناسب است.

دلیل دیگر بالا بودن قیمت کفپوش هاردملات این است که در پایان کفسازی باید به وسیله دستگاه ساب زنی آن را براق کرد در حالی که کفپوش های دیگر نیازی به این دستگاه ندارند.

در اینجا باید مشخص کنید که هر عملیات چگونه محاسبه شود و تجربه ی مهندسی هم در این امر خیلی مهم است.

*کارهایی که به متر مربع محاسبه می شود مانند بتن ریزی، مگریزی، هاردملات

*کارهایی که بر وزن محاسبه می شود اجرای آرماتوربندی

آرملات لایه ای با ضخامت تقریبا 1 تا 2 سانتی متر است که نوعی بتن پر مقاومت است که مقاومت خوبی در برابر انواع سایش ها دارد و اجرای هاردملات بر روی بستری با بتن تازه انجام می شود.

و اگر بستر بتن قدیمی باشد پس ابتدا لازم است که روی آن 8 تا 10 سانتی متر بتن تازه ریخت و بعد هاردملات را روی آن اجرا کرد و زمانی که این بتن تازه 14 ساعت از اجرای آن بگذرد دیگر آن بتن، بتن تازه نیست.

باید این مورد را هم در نظر داشته باشید که محل اجرای هاردملات باید محکم و تمیز باشد و همچنین نباید هیچ گونه مواد نفتی و گردو غبار روی سطح وجود داشته باشد به همین دلیل است که نباید هاردملات را روی آسفالت و موزائیک اجرا کرد کفپوش هاردملات را می توان در کف سازی محوطه هم استفاده کرد.

مقایسه کفپوش هاردملات نسبت به کفپوش اپوکسی :

اجرای هاردملات هزینه پایین تری نسبت به کفپوش اپوکسی دارد ولی کفپوش اپوکسی مقدار مواد اولیه استفاده شده کمتری دارد یعنی با یک کیلو اپوکسی تقریبا می توان یک متر مربع را کف سازی کرد ولی در کف سازی هاردملات برای یک متر مربع حداقل باید ۲۰ کیلو هاردملات استفاده کرد.

دلایل برتری کف سازی اپوکسی نسبت به کف سازی هاردملات این است که ؛

1-بعد از اجرای اپوکس سطحی کاملا یک دست داریم

2-به راحتی می توان کفپوش اپوکسی را شست و شو داد

3-ضخامت پایین تر نسبت به هاردملات دارد

4-در رنگ های مختلف اجرا می شود

5-در برابر انواع مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم است

6-مقاومت بالایی در برابر جریان آب دارد (یعنی عبور آب به مدت طولانی از روی آن باعث تخریب کفپوش نمی شود  )

7-قابلیت ترمیم قسمتی از کفپوش را دارد

8-چسبندگی خوبی بر روی بتن دارد

9-در برابر لکه های نفتی مقاوم است و همچنین می توان لکه های نفتی بر روی آن را شست

10-خاصیت ارتجاعی دارد (یعنی قابلیت انعطاف‌پذیری دارد  )

11-در برابر گردو غبار مقاوم است (یعنی به راحتی از روی آن پاک می شود  )

12-مقاومت خمشی بالایی دارد (یعنی اگر فشار بار سنگین بر روی آن باشد به راحتی انعطاف پذیر می شود  )

دلایلی که کارشناسان شرکت اطلس بتن استفاده از هاردملات را به کفپوش اپوکسی ترجیح می دهد؛

1-هزینه پایین هاردملات (هزینه یک لایه اپوکسی به ضخامت 1 میلی متر بیشتر از 2 برابر اجرای آرملات به ضخامت 10 میلی متر است  )

مقاومت ضد سایش هاردملات (در محیط های صنعتی که چرخ های سنگین رفت و آمد می کنند و در نتیجه سایش بالایی دارد پس کفپوش هاردملات کارکرد بهتری نسبت به کفپوش اپوکسی دارد )

3-نگهداری آسان  (کفپوش اپوکسی به مراقبت و نگهداری دقیق نیاز دارد در حالی که کفپوش هاردملات به حساسیت کمتری نیاز دارد  )4-مقاومت در برابر اشعه uv  (در محیط های باز از هاردملات استفاده می شود  )

5-اجرا بر روی سطوح مرطوب

6-مقاوت فشاری بالا

7-غیر قابل اشتعال

مشکلات اصلی که امروزه در کف سازی هاردملات وجود دارد عبارت است از عدم رعایت اصول مهندسی و مصرف نامناسب سیمان و استفاده از مصالح نامرغوب و عدم کیورینگ مناسب و از همه مهمتر بتن ریزی در هنگام تابش مستقیم آفتاب و یا باد شدید می باشد.

برای رفع این مشکل ها شرکت اطلس بتن راه حل های که پس از سال ها تجربه به دست اورده توصیه می کند .

1-ابتدا سعی شود که هنوز بتن تازه است 1 تا 2 سانتی متر از کف سازی صنعتی استفاده شود و قبل از بتن ریزی بهتر است اجرای آرماتور بندی طوری باشد که همه ی میلگرد ها به هم وصل شده باشند به طوری‌که اگر یک سر میلگرد را بلند می کنید طرف دیگر هم تکان بخورد دلیل آن هم این است که بعضی از  کارگزاران به دلیل سریع تحویل دادن پروژه، میلگرد ها را یکی در میان به هم می بافند و این کار پس از مرور زمان باعث آسیب رسیدن به سطح می شود به همین دلیل بهتر است در اجرای میلگرد بندی دقت زیادی داشته باشید.

2-در کف سازی قدیمی بهتر است ابتدا کف را کاملا مضرس کنید و بعد از یک روز کف را با استفاده از فشار زیاد آب شستشو دهید و بعد قالبندی کرده 1 تا 2 سانتی متر ملات صنعتی اجرا شود در این مرحله دیگر نیازی به اجرای آرماتور بندی نیست چون بتن قدیمی این نقش را بر عهده دارد و اگر در مکانی که بتن قدیمی قرار دارد و ماشین آلات سنگین در آن رفت و آمد خواهند کرد و در زیر بتن قدیمی هم میلگرد بندی صورت نگرفته باشد در این صورت بهتر است اجرای میلگرد بندی صورت گیرد.

3-در پایان اجرا هم باید کیورینگ کنید یعنی حداقل 3 روز توسط آب و گونی خیس و یا روش های دیگر از بتن تازه مراقبت کنید و همچنین از تابش آفتاب و وزش باد باید در امان باشد.

مقایسه کفپوش هاردملات نسبت به کفپوش سخت صنعتی:

کفپوش سخت صنعتی ماده پودری شکل با کیفیت خیلی خوب است و آماده برای استفاده در محل اجرا می شود.

بتن سخت صنعتی حاوی سنگدانه های سخت معدنی مثل اکسید آهن که زنگ نمی زند.

و همچنین دارای سیمان خوبی است و این ترکیب سیمان و سنگدانه های معدنی باعث می شود که اجرای  کف سازی  حالتی ضدسایش داشته باشد.

دلیل دیگر استفاده از بتن سخت صنعتی آن است که بسیار مقرون به صرفه است چون به صورت یک پارچه اجرا می شود و در پارکینگ ها و جایگاه های سوخت بیشترین کاربرد دارد.

هزینه اجرای بتن سخت صنعتی خیلی کمتر از کف سازی هاردملات است به طوری که اگر 2 متر بتن سخت صنعتی اجرا کنیم هزینه اجرای بتن سخت صنعتی برابر 1 متر هزینه اجرای هاردملات است.

زمان اجرای بتن سخت صنعتی کمتر از زمان اجرای هاردملات است دلیل آن هم این است که اجرای کفپوش سخت صنعتی به صورت پاششی اجرا می شود در حالی که کفپوش هاردملات به صورت ملاتی اجرا می شود.

یعنی برای اجرای هاردملات باید پودر آرملات را داخل دستگاهی می ریزد و بعد از مخلوط شدن با آب آماده اجرا می شود و بعد از اجرای هاردملات حالا نوبت به ساب زنی است و را هم باید بدانید که قبل از  ساب زنی، باید اجرای هاردملات با ماله پروانه‌ای انجام شود.

در اجرای بتن سخت صنعتی با ماله پروانه‌ای فقط باید درزهای انقباضی انجام شود در حالی که در اجرای هاردملات با ماله پروانه‌ای و اجرای درزهای انقباضی یک مرحله بیشتر از اجرای بتن سخت صنعتی اجرا می شود و آن هم اجرای ساب زنی است.

نحوه ی اجرای هاردملات :

اجرای هاردملات برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که ترافیک بالایی داشته باشد و همچنین عبور و مرور وسایل سنگین در آن وجود داشته باشد.

مرحله اول که در اجرای هاردملات باید مد نظر داشت این است  سطحی که می خواهیم هاردملات اجرا کنیم حتما باید تمیز شود و بعد روی سطح بتن مگر می ریزیم.

بتن مگر، بتنی است که به نام بتن نظافت می شناسید مگریزی باعث می شود که یک سطحی صاف و یک دست داشته باشیم.

بعد از اجرای مگریزی نوبت به اجرای آرماتور بندی می رسد در اجرای آرماتور بندی، زمانی که عبور و مرور کم است می توانید از متریال جایگزین یعنی الیاف فورتا استفاده کنید.

الیاف فورتا زمانی استفاده می شود که وزن وسایل نقلیه کمتر از 10 تن باشد الیاف فورتا باعث می شود که دیگر آرماتور بندی اجرا نکنیم یعنی دیگر نه نیازی است میلگرد خریداری شود و نه اجرا شود.

ویژگی های دیگر الیاف فورتا این است که از فولاد قویتر است چون سنتتیک  دارد و تحمل بالا ی خمیدگی  و از تکنولوژی نانو ساخته شده است.

بعد از اجرای آرماتوربندی نوبت به بتن ریزی می رسد در اجرای بتن ریزی بهتر است از بتن با عیار 350 استفاده شود بعد از اجرای بتن ریزی نوبت به اجرای آرملات می رسد.

بعد از اینکه هاردملات اجرا شد 2 روز باید صبر کرد و بعد شروع به اجرای  درزهای انبساطی کرد و زمانی که درزهای انبساطی تمام شد نوبت به ساب زنی می رسد و برای ساب زنی حتما باید 30 روز از اجرای هاردملات گذشته باشد.

قیمت اجرای هاردملات به دلیل این مرحله آخر بالا است یعنی اگر شما مرحله ساب زنی را کم کنید قیمت اجرای هاردملات تقریبا برابر قیمت اجرای بتن سخت صنعتی می شود.

قیمت اجرای بتن سخت صنعتی نسبتا پایین تر از قیمت اجرای هاردملات است دلیل آن هم این است که در اجرای بتن سخت صنعتی مواد اولیه کمتری استفاده می شود به طوری که در یک متر مربع 5 کیلو گرم در حالی که در اجرای هاردملات حدودا 30 کیلو در هر متر مربع اجرا می شود اگر ساب زنی را از اجرای هاردملات کم کنیم قیمت اجرای هاردملات هم پایین می آید.

قیمت اجرای بتن مگر در برابر قیمت اجرای هاردملات یک چیز ناچیز است به طوری که دستمزد اجرای بتن مگر حدودا دو هزار تومان به ازای هر متر مربع است.

دلیل پایین بودن دستمزد اجرای بتن مگر این است که بعد از اجرا دیگر نیازی نیست با ماله پروانه‌ای سطح آن را صاف کنید زیرا این لایه ، لایه محافظ است بین خاک سطح و بتن اصلی ریخته می شود.

نام دیگر بتن مگر، بتن نظافت است زیرا سطح شما را کاملا صاف و پستی و بلندی ها را پر می کند و سطح را برای مراحل بعدی آماده می کند.

اجرای بتن از زمان قدیم از ارزان ترین و مناسب ترین کفپوش برای کاربرد های مختلف محسوب می شود اما اجرای بتن با ماله پروانه‌ای بسیار معمول بوده و ضعف هایی هم دارد که در بسیاری از صنایع کاربرد چندانی ندارد.

به همین دلیل امروزه در مراکز صنعتی از هاردملات استفاده می شود اجرای هاردملات به دلیل خصوصیت و ویژگی های خاص توانسته است در چند سال اخیر محبوبیت زیادی را بین صاحبان صنایع کسب کند از این رو نیاز به کفپوش هاردملات به دلیل خواص فوق العاده ای همچون مقاومت فشاری و مقاومت سایشی در مراکز صنعتی رو به افزایش است. به تازگی در اجرای هاردملات از موادی به نام پنترا استفاده می شود که هم باعث شفافیت و هم باعث زیبایی هاردملات می شود. ویژگی اصلی پنترا، مقاوم کردن بتن و  همچنین باعث زیبایی محیط هم می شود.

به تازگی به دلیل تغییرات قیمت مواد، پودر هاردملات هم 10 درصد افزایش قیمت داشته است ولی قیمت اجرای هاردملات همچنان همان قیمت است یعنی فعلا هیچ افزایشی در قیمت اجرای هاردملات نخواهد داشت.

قیمت هاردملات نسبت به نوع رنگ و مقدار خرید متفاوت است مثلا قیمت هاردملات به رنگ آبی تقریبا 2 برابر قیمت هاردملات به رنگ خاکستری است و همچنین قیمت هاردملات به رنگ سفید تقریبا برابر قیمت هاردملات به رنگ طوسی است.

آرملت طوری اجرا می شود که سطح کار مقاومت بالایی پیدا می کند ارملت طول عمر بیشتری از کفپوش های دیگر دارد و کاربرد فراوانی هم دارد.

لیست قیمت هاردملات در سال ۹۸ به دلیل افزایش مواد اولیه ۳ بار تغیر کرد و این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت هاردملات می شود ولی به طور کلی هنوز قیمت اجرای هاردملات افزایش پیدا نکرده است.

در اجرای هاردملات باید این را مد نظر قرار داد که بتن اجرا شده باید طوری باشد که اگر روی آن راه رفتید و فرو نرفتید و جای پای شما بماند و در این زمان باید هاردملات را اجرا کرد و اگر بتن خشک شود دیگر هاردملات به آن نمی چسبد و بلند می شود.

قیمت اجرای هاردملات تقریبا برابر قیمت اجرای آرملات می باشد که بستگی به نوع اجرا دارد . مثلا قیمت اجرای آرملات ملاتی ۲ برابر قیمت اجرای آرملات پودری می باشد و همچین مقدار مصرف آرملات ملاتی تقریبا ۵ برابر مقدار مصرف آرملات پودر می باشد در صورتی که آرملات ملاتی ۱ سانتی متر اجرا شود.

اجرای آرملات در شهرهای بزرگ رو به افزایش است که می توان گفت اجرای آرملات در تهران و اجرای آرملات در اصفهان رو به افزایش است در زمان اجرای آرملات حتما باید از مواد اولیه مرغوب استفاده شود اجرای آرملات بیشتر با ماله پروانه ای  صورت می گیرد.

نحوه ی اجرای آرملات همانند نحوه ی اجرای هاردملات می باشد یعنی بعد از اجرای بتن و گذشت یک زمان ۱ تا ۴ ساعت( بستگی به شرایط محیط و ضخامت بتن ) نوبت مخلوط کردن آرملات با مقدار مشخص آب در درون خلاطه و بعد پخش کردن رو بتن تازه انجام می شود.

قیمت ارملات بسته به مقدار و رنگ آن تغیر می کند قیمت آرملات در رنگی گران تر و در رنگ خاکستری ارزان است و هر چه مقدار سفارش بیشتر باشد قیمت آرملات هم کمتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09198473955